Titulní obrázek


Trojčata Toyota Aygo, Citroën C1, Peugeot 107 si vedla na Euro NCAP špatně

Testu Euro NCAP se účastnila trojčata Toyota Aygo, Citroën C1 a Peugeot 107. Tyto testy jsou čím dál náročnější. Bohužel, tato vozidla neprošla s příliš dobrým výsledkem. Pozor by si měli dávat jak chodci, děti, tak i dospělí cestující.

V současnosti je hodnocení testů o něco přísnější a výsledkem je celkový výsledek v podobě tří hvězd. Testovaným vozem byla Toyota Aygo 1,0 ve výbavě High Grade s pohotovostní hmotností 845 kg a s volantem na levé straně. Po konstrukční stránce je Toyota shodná s Citroënem C1 i Peugeotem 107 a proto Euro NCAP využívá výsledků testů i pro tyto dva modely francouzských značek. Bezpečnostní výbava testovaného automobilu obsahovala ESP, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem pro přední sedadla, čelní, boční a hlavové airbagy a připomenutí nezapnutého pásu pro přední sedadla. Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí bezpečnostního pásu, a Britax Duo Plus umístěná pomocí úchytů ISOFIX a top tether ve směru jízdy vozidla.

Současné vozy jsou ve vlastnostech důležitých pro test čelního nárazu shodné s Citroenem C1 testovaným v roce 2005, proto byly pro hodnocení použity výsledky staršího testu. Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Hrudník řidiče však během testu narazil na volant. Údaje z figurín ukazují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče a spolujezdce. Přesto některé části palubní desky mohou pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích představovat riziko poranění. V prostoru pro nohy byla zaznamenána malá deformace, brzdový pedál se posunul dozadu a zablokoval se, čímže se zvýšilo riziko poranění nohou a chodidel řidiče.

Pro test bočního nárazu byl vůz vybaven bočními a hlavovými airbagy, které jsou nyní u některých variant za příplatek, standardním vybavením budou až od července 2013. V obou testech údaje z figurín ukázaly mezní hodnotu ochrany hrudníku. Sedadlo a hlavové opěrky poskytují špatnou ochranu krku při nárazu zezadu. 

Na základě údajů z figurín během dynamických testů získala Toyota Aygo maximum bodů za ochranu tříletého dítěte. To bylo umístěno čelem dopředu pomocí úchytů ISOFIX, které budou součástí standardní výbavy vozu až od července 2013. Pohyb hlavy tříletého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu. Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro bezpečné umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy. Řidič však nemá jednoznačnou informaci o jeho stavu. Nebezpečí vyplývající z umístění dětské autosedačky na sedadlo řidiče proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu jsou v autě jasně vyznačena.

Povinné ručení je zákonné pojištění vozidla, které chrání motoristy před škodami, které mohou způsobit při svých cestách ostatním. Z tohoto pojištění jsou kryty nejenom poškozená vozidla, silnice, domy, ale i škody na zdraví všech účastníků nehody.

Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců. Přední hrana kapoty poskytuje špatnou ochranu a nezískala žádný bod. Ve většině oblastí kapoty, kam může narazit hlava dítěte nebo dospělého, byla ochrana špatná nebo mezní, v několika oblastech dobrá.

Asistenční systémy ESC je v současnosti součástí volitelné výbavy, ale od července 2013 se má stát standardem pro všechny verze vozu. Systém splňuje požadavky Euro NCAP. Do července 2013 je jen volitelné také připomínání pásu pro předního spolujezdce. Vůbec není k dispozici připomínání pro zadní sedadla a omezovač rychlosti. 

Celkový výsledek letošních testů není pro trojčata z Kolína právě lichotivý a odráží se v něm stále se zpřísňující hodnocení testů Euro NCAP spolu s pokročilým věkem modelů uvedených na trh v roce 2005. Ze současných výsledků si mohou vzít ponaučení především konstruktéři druhé generace těchto modelů a zapracovat prakticky na všech oblastech od ochrany dospělých cestujících a dětí až po chodce.